lekker gegeten

• Dory

Hallo allemaal,

wat leuk een prik pagina over thais eten, had er geen idee van dat zoiets bestond.

Afgelopen weekend mijn THAISE VUURDOOP gehad. In een klein restaurantje zalig gegeten We hadden iets met vis, eend en vlees, soms best pittig maar wel lekker.

Als voorafje hebben we “blaadjes” gegeten, sausje er op ingredientjes er bij er knabbelen maar. een super ervaring vaarvan we nu al besloten hebben het nog een keer over te gaan doen met goede vrienden van ons.

We waren heel nieuwsgierig naar wat voor soort blaadje we nu gegeten hebben, in het restaurant vertelde ze dat het CHER PLU blaadjes zijn. komen van een klein niet bloeiend struikje in thailand zijn

Is hier iemand die dit kent en weet wat de nederlandse naam of de botanische naam van dit plantje is?? ik kwam er met googelen nog niet achter maar ben wel erg nieuwsgierig.

groejes Dory

• thaisekeuken.startpagina.nl

Hallo Dory

Bedankt voor je forum bericht .

In welk restaurant hebben jullie gegeten ? Normaliter staat er op een menu kaart een uitleg van hetgeen je eet , dus ik ben ook benieuwd.

En in het restaurant hadden ze je toch zeker een goede uitleg kunnen geven ,

Er zijn basilicum blaadjes , mint blaadjes enz citroen blaadjes enz

Groet

Rene

• TonPattaya

in Surin gebakken citroengras gegeten heerlijk 9 jaar geleden vond ik citroengras echt niet lekker

ton

• thaisekeuken.startpagina.nl

Ton , heb jij gebakken citroengras gegeten ? Citroengras wordt gebrukt als smaakmaker in soepen en marinades :D

Gebakken blaadjes zouden deze kunnen zijn :

Die worden wel eens gefrituurd en in reepjes gesneden over bepaalde gerechte gedaan . Maar ik denk eerder dat er gefrituurde water spinazie wordt bedoeld :

Het beslag is een soort tempura

Rene

• Dory

hoi Rene,

we hebben gegeten in een klein restaurantje in Den Haag de naam ben ik vergeten (oke heb ik niet op gelet, sorry) en omdat ik weet waar het is heb ik ook de straat niet onthouden, ik weet hoe ik er moet komen en dat is voor mij genoeg alleen nu misschien niet zo handig.

De meneer in het restaurant leek een beetje overdonderd door de interesse naar het blaadje, en hij wist het in het thais prima uit te leggen maarja dat ging bij mij weer niet zo goed.

hij kon ons de naam van het blaadje geven (cher plu) en vertelde dat ze wekelijks van uit thailand ingevlogen worden.

hij staat ze dus niet zelf in de tuin te plukken. het zou een klein struikje betreffen en de blaadjes neigen naar een hart vormpje (dacht ik) de smaak was heel neutraal dus geen mint of zo daar is het blad volgens mij ook geribbelt van en onze blaadjes waren glad en zacht van structuur. niet zoals op de foto die je bij deze topic hebt gezet die lijken wat meer leerachtig zoals bijvb laurier en dat was het zeker niet.

heb je hier wat aan om voor mij te bedenken wat het geweest zou kunnen zijn???

anders moet ik de volgende keer maar een foto maken, maar dat kan (door budget) helaas nog wel even op zich laten wachten.

smakelijke groetjes Dory

• Henk

Hi Dory,

Je hebt waarschijnlijk cha-phloo, oftewel betel leaves gegeten.

http://en.wikipedia.org/wiki/Betel

• TonPattaya

Klopt Rene die kleine groene blaadjes ik vond het heerlijk

Ton

• Dory

JA JA JA

daar leek het op

leuk om te weten dat het ook als medicijn plant wordt gebruikt,

dat is nl iets waar ik me momenteel in het verdiepen ben (eigenlijk alleen westerse kruiden geneeskunde maar de wereld is groter dan alleen je eigen kamer), en vanuit die “obsessie”kwam ook de wens om te weten wat voor blad ik aan het eten was. Noem het intuïtie maar iets in me had al het gevoel dat er meer was dan alleen groente.

Echt leuk om te weten,

dank je Henk.