Vies Thais eten

  • Eric

    Thais eten is lekker, iets anders durf ik bijna niet te zeggen.

    Toch zijn er elementen in de Thaise keuken die ik niet smakelijk vind.

    Tom Yam soep. Een hete niet-gebonden soep met harde stukken van een of andere niet-Westerse groente. Wie weet overigens de naam van deze onsmakelijke groente?

    Green Curry. Ik pleeg er geen moord voor. Ook niet de versie die je in Nederland kunt krijgen.

    En ze hebben er een groente (naam?) die doet denken aan paprika, maar nog veel scherper en viezer is dan paprika (en ik vind paprika al zo erg).

    Voor de rest is het allemaal wel OK, mits niet al te heet. En mits af en toe afgewisseld met een andijviestamppotje met een bal gehakt en jus.

  • thaisekeuken.startpagina.nl

    Eric

    Die zogenaamde groenten in de Tom Yam Kung soep zijn niet om op te eten , het zijn verse kruiden die meegekookt worden voor de smaak .

    Het zijn gemberschijfjes , citroengras , en soms ook bai makroet , de blaadjes van een soort citroen , de makrut .

    Rene

  • Eric

    OK bedankt, ik zal ze er in het vervolg uitvissen.

  • huibthai

    De soep is eigenlijk bedoeld om anders te eten zoals wij gewend zijn , je krijgt er n.l een bordje rijst bij , het vlees/vis en vaak oesterzwammen en tomaat op of naast je rijst scheppen , wat lepels bouillon erover en de rest van de bouillon kun je der bij eten/lepelen, maar pas op de grote stukken rode peper.

  • thaisekeuken.startpagina.nl

    Niet alle Thaise soepen worden met rijst opgediend.

    Er is ook een rijstsoep , de Khao Tom , die veelvuldig door de Thai als ontbijt gegeten wordt ,en totaal niet pittig is .

    Een Khao Tom helpt heel erg goed als je wat grieperig/verkouden bent !!

    Er zijn ook heerlijke soepen met bijv tahoo en varkensgehakt balletjes , totaal niet heet en heerlijk .

    Met van die “doorzichtige” glasnoodles : woonsen , het heet Tom Tjud Woonsen .

    De schrijfwijze van de Thaise gerechten is wat moeilijk , het gaat hoofdzakelijk om de uitspraak .

    Als je in Nederland Thais eet , is het mogelijk om het te bestellen zoals je het graag wilt : Heet , minder heet , of helemaal niet heet .

    Helemaal niet heet is voor mij persoonlijk geen Thais eten meer.

    Rene

  • ien

    och eric,, vies eten bestaat volgens mij niet echt,, dat heb je overal ,,ook hier in holland, je houdt er van of niet,,

  • dingo

    Ja Eric heeft gelijk. Zo smaakt het natuurlijk niet. Het is trouwens een slechte zaak als in een Thais restaurant in Nederland dit niet duidelijk wordt uitgelegd.

    In Thailand doen ze dat niet want daar gaat men er van uit dat je dit wel weet.

    Ook het citroengras moet je eruit halen maar de patchi (selderijachtig blad/ bladpeterselie) kun je erin laten zitten.

    Rene, ik moet je helaas corrigeren. Er gaat geen gember in de tom yam maar laos schijfjes, Tenminste zo hoort het.

    cheers

    Dingo

  • thaisekeuken.startpagina.nl

    Ja ok , dat bedoelde ik ook , op zijn Thais is dat Galanga .

    Rene

  • dingo

    Nee nee Rene, Gha is laos en ging is gember.

    cheers

    Dingo

  • thaisekeuken.startpagina.nl

    Ja ok , ik raak in de war.

    Maar wat is dan galanga ? Dat moet dan de Latijnse of Engelse naam zijn voor Laos wortel .

    Rene